maandag 14 maart 2016

Nan Zuiderveld - VILTKUNST



Nu ik niet meer voor een baas hoef te werken kan ik mij geheel wijden aan die dingen die ik graag doe namelijk bezig zijn met mijn handen. Jarenlang heb ik in het onderwijs (docent MBO) met mijn hoofd (en hart) gewerkt, nu werk ik veel met mijn handen.
Mijn eerste kennismaking met vilt was 10 jaar geleden. Daarna heb ik diverse workshops gevolgd: een opleiding bij Irene van der Wolff in Breda, HAWAR, zelfs in Finland, daar heb ik bij Elina Saari veel geleerd. Ook nu nog volg ik af en toe een workshop om nieuwe ideeën op te doen of nieuwe technieken te leren.


De pure wol met al zijn verschillende kleuren, samen met de zuivere zijde, heeft een heel mooie uitstraling. Wol met zijde geeft vele mogelijkheden. Het vilt proces is heel fascinerend. Wol krimpt tijdens het vilten. Deze krimp kun je gebruiken om 3-dimensionale producten te maken bijvoorbeeld hoeden of schalen.
Van kinds af aan ben ik al geïnteresseerd in het maken van dingen die op één of andere manier gebruikt kunnen worden. Met wol/zijde had ik mijn materiaal gevonden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten