donderdag 11 januari 2018

HILMA SMITS KERAMIEK

In 2002 kreeg mijn man, als dank voor het helpen bij klussen, een tafeldraaischijf die daar op zolder stond. Ik wilde graag proberen of het iets voor mij was.
In het vak kunstgeschiedenis op de mavo had ik al interesse in creatief zijn met klei. Het bleek dat ik in de 15 jaar dat ik in een boekhandel werkte al diverse boeken over klei en draaien op de draaischijf had aangeschaft. Ik hoefde ze alleen maar op te zoeken en klei te kopen. Diezelfde week stond in de Drachtster Courant een cursusaanbod van de Meldij waarop ook een kleicursus met draaien op de draaischijf werd aangeboden. Het kon niet beter! Ik heb me aangemeld bij Maaike Klein en mijn draaischijfje de eerste keer meegenomen. Het werkte prima en ik kon er thuis mooi op oefenen. Al heel snel wist ik dat dit het was. Ik mocht mijn werk meenemen naar de Meldij, zodat het daar gebakken kon worden.
Na 2 cursussen van 8 lessen was dat kleine tafeldraaischijfje allang te klein en had ik een professionele draaischijf aangeschaft. Mijn man maakte er wielen en een handvat aan en zo kon ik hem overal mee naar toenemen zonder te hoeven sjouwen. Bij Creavisie de eerste tijd mijn werk gebracht (vakantie Meldij) om te stoken. Dat beviel niet echt want het heen en weer brengen is niet bevorderlijk voor rauwe klei en glazuur.
Dus al snel kwam er ook een oven in mijn kleihok. Nu een aantal jaren later heb ik een stookhok in de tuin met een gasoven. Hier kan ik gaan raku stoken wat ik ook met de cursisten van de Meldij en cursusleidster Susan van Straten heb gedaan. Ik ben ook een aantal jaren bij Kees Hoogendam in de leer geweest. Samen met een vriendin heb ik in de toenmalige pittenbakkerij "de Diggel" in Terherne cursus gegeven.
Acht jaar heb ik geëxposeerd in toen "It Alde Tsjerkje van Mildam", en was lid van het Kreatief Kollektief. Ook stond mijn werk te koop in "Het Pand" in Grou. Dit is een kunstwinkel.
In 2015 heb ik een half jaar geëxposeerd in de museumtuin van Joure.
Ik ben lid van Ambachtelijk Friesland geworden en u kunt mij in de zomer op markten zien demonstreren.
En nu dus weer terug op mijn oude stek dat inmiddels Galerie Mildam heet en het kollektief is een Kunst Kollektief geworden.
Thuis hebben we een mooi atelier gebouwd waar ik les geef.
Meer info over mijn werk op http::/hilmasmits7.wixsite.com/keramiek

Hartelijke groet
Hilma Smits.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten